Hemarbetsdag
23 April
1. Du ska skissa på valfritt
3-dimensionellt objekt, med hjälp av appen "tayasui sketches" eller
liknande.
2. Sedan ska du gå ut och försöka
återskapa det du ritat med hjälp av material som du hittar i naturen, grenar,
stenar, lera, löv, kottar, skräp mm.
3. Ta ett foto på det du skapat.
4. Filma en utvärdering av det du tidigare
gjort och besvara följande frågor muntligt i filmen:
- Vad har du gjort?
- Hur har du gjort?
- Vad gick bra?
- Vad gick mindre bra?
- Vad kan du göra annorlunda/förbättra
till nästa gång?
- Fanns det någon ide', som inte gick att
genomföra? I så fall vad?
5. Filmen lägger du in på Google drive
grupp 6D och 6B lägger in det under SLTX-mappen och 6C och 6A under SLTM-mappen
(erat namn) senast fredagen den 24 april 8.30
Ur Centralt innehåll Lgr
11Slöjd år 4-6
- Två- och
tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de
kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling,
överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i
arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av
olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
-Dokumentation av
arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
E
|
C
|
A
|
Du
kan formge och framställa ett objekt på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt
|
Du
kan formge och framställa ett objekt på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt
|
Du
kan formge och framställa ett objekt på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer
eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar
till sina val
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer
eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar
till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet
väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar
till sina val
|
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den
har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur
den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och
hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar